SEM = søkemotormarkedsføring
Dersom du ikke kjenner til dette begrepet har vi gode nyheter til deg: DU har potensialet for å ta betydelige markedsandeler, få flere salg og vinne mange kunder. SEM, søkemotormarkedsføring på godt norsk, handler nemlig om å bli synlig der potensielle kunder leter etter deg; i søkemotorene. Og har du sovet i timen her – er det kort vei til vekst. SEM bør få en betydelig del av markedsføringsbudsjettet ditt.
De aller fleste bruker nemlig søkefunksjonen i Google for å finne frem til produkter og tjenester de vurderer eller trenger nå. Med rett strategi er det deg de finner – og deg valget faller på når beslutningen tas.
Søkemotormarkedsføring: La kundene finne deg
Hva Google presenterer deg er et resultat av avanserte utregninger. Disse er i kontinuerlig endring, men baseres hele tiden rundt en visjon om å levere gode opplevelser for sluttbruker. Sidene dine må laste raskt, sidene må levere relevant informasjon og kundene vise videre interesse når du først har hentet de inn til nettstedet. Om totalen viser at kundene engasjerer seg og finner det de leter etter på sidene dine blir du “belønnet” med enda bedre synlighet overfor målgruppen.
SEO – Søkemotoroptimalisering
SEM (search engine marketing / søkemotormarkedsføring) er et paraplybegrep som også omfatter søkeordsoptimalisering. SEO – søkeordsoptimalisering er hovedsakelig det arbeidet som gjøres for å gi nettstedet ditt “organisk” synlighet. Dette arbeidet omfatter blant annet å sørge for at nettstedet laster raskt. Hvert enkelt element på nettstedet ditt må også bidra til at søkemotoren “forstår” hva nettsidene inneholder og presenterer dette i de rette søkene. Gjør du et søk på Google kan du selv se hva slags innhold og selskaper som presenteres øverst (etter “annonsene”). Det er her du gjerne vil være. Foruten elementære justeringer er innhold helt sentralt i forhold til hvilken plassering du får på resultatlista. Optimalt sett er hele ditt nettsted bygget opp rundt de søkeord og søketermer målgruppene dine mest sannsynlig vil benytte seg av når de leter etter dine tjenester. Søkemotoroptimalisering av artikler, blogger, prislister, guider og annet innhold relevant for kundegruppene dine vil bidra til høyere rangering på resultatsidene, mer trafikk og økt omsetning.
Betalt trafikk: GoogleAds og PPC
Søkemotormarkedsføring omfatter også betalt annonsering knyttet til relevante søkeord og -fraser. Her spiller også søkeordsoptimalisering en rolle for resultatene du oppnår, men med GoogleAds kan du betale deg til topps. Du kjenner kanskje til resultatene som gjerne dukker opp øverst eller nederst på resultatsidene merket med “annonse”. Dette er en utmerket måte å eksponere deg for potensielle kunder når det gjøres riktig. Når du har identifisert hvilke ord og fraser potensielle kunder benytter for å søke etter dine tjenester og produkter kan du sette opp kampanjer som løfter din bedrift til topps i relevante søk.
I GoogleAds benytter de fleste seg av såkalte PPC-kampanjer ( betal per klikk). Altså betaler du bare for faktisk trafikk til hjemmesiden din. Med rett strategi vil dette gi deg betydelig trafikk fra kunder som er i rett modus. Det er viktig å huske på at GoogleAds og søkemotoroptimalisering har en stor påvirkning på hverandre. Forståelse av dine målgruppers handlemønstre, god søkemotoroptimalisering av landingssidene dine og valg av søkeord og kampanjemål har stor innvirkning på resultatene du vil oppnå.
SEM er altså omfattende og av den grunn noe som ofte nedprioriteres. Dessverre. For dette er kanskje den viktigste investeringen du gjør hva gjelder markedsføring av egen bedrift. Gjort rett blir dette din primære kilde til leads og potensielle kunder.
Vil du, men innser dette blir for teknisk eller tidkrevende hjelper vi deg gjerne.