Alle som har oppnådd noe vet dette: Målet er viktig, men uten en klar plan er det langt vanskeligere å nå det. En god markedsstrategi kan hjelpe deg med å nå målgruppen din, øke kundebase, og ikke minst øke bunnlinjen.
Ikke bare for de store
Uten kunder vil ikke virksomheten overleve. For å tiltrekke seg og beholde kunder, må bedriften din forstå verdien av markedsføring. Folk kommer neppe løpende inn døra for å kjøpe noe fra deg hvis de ikke vet hvem du er, hva du selger og hvorfor de skal velge deg fremfor konkurrentene dine.
Likevel er det mange små bedrifter som ikke legger særlig vekt på markedsføring. De ser det ofte som noe som krever mye penger og fancy reklamekampanjer. Men markedsføring handler om mye mer enn reklame og salg.
Markedsplanen er et strategisk dokument
En av de største fordelene med å utvikle en markedsstrategi er at den hjelper deg med å fokusere ressursene dine og planlegge for veksten i bedriften. Planleggingsprosessen hjelper deg med å forstå de ulike faktorene som kan påvirke din suksess. I stedet for å bekymre seg om fremtiden, kan du faktisk ha en følelse av kontroll over bedriften, ditt levebrød.
Å skrive og utvikle en markedsstrategi gir deg muligheten for å:
- Identifisere målgrupper og forstå hvordan produktet eller tjenesten din møter deres behov
- Identifisere dine konkurrenter og hva dine målkunder tenker på dine konkurrenters sterke og svake sider
- Posisjoner merke, produkter og tjenester slik at målgruppen ser virksomheten din som bedre enn, eller forskjellig fra, konkurransen
- Angi spesifikke mål og tidsrammer for markedsaktiviteter
- Iverksette en strategi for å nå målgruppen din, inkludert budskap, kanaler og verktøy du vil bruke.
Trenger du hjelp? Vi kan bistå med å lage en markedsplan basert i ditt budsjett, som hjelper din bedrift å nå sine kortsiktige og langsiktige mål.